Tuesday, May 29, 2007

Undersökning

På Stadium, det hade kunnat vara vilken sportaffär som helst antar jag, frågade jag i kassan om det fanns några miljövänliga alternativ till de impregnerade kläder som det finns miljögifter i. Den unga kassörskan var glad och blev undrande när jag sa detta. Det kände hon inte till, att det fanns miljögifter i dessa kläder. ”Ja det är mycket prat om miljö, nu…” sa hon sedan i lite urskuldande ton. Sedan handlade jag mat vid en disk i Hötorgshallen, vegetariska rullar. Jag frågade, av en spontan ingivelse, om de hade ekologiska rullar. Biträdet sa att Nej, det hade de nog inte. Förresten vad menar du med det? Vi har den här nyckelhålsmärkningen sa hon, och pekade förtjust. Ja, det kan vara bra, men det är inte samma sak, svarade jag.
Och nu är miljömedvetenheten stor i Sverige. Ja, allting är relativt, förstås. Jag kan förstå att man inte orkar hänga med i alla märkningar. I den bästa av världar skulle man heller inte behöva hålla på med sådant. Men nu ser världen ut som den gör.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home