Friday, January 04, 2013

Ålder

En journalist Eric Ennart har skrivit en bok om livslängd, sades det på tvnyheterna. Han trodde att människan kommer att bli äldre och äldre; antalet 100åringar ökar, kanske att någon nyfödd bebis i dag kommer att bli 200 år.

Skitsnack, säger jag. Jag tror inte alls att människan kommer att bli mycket äldre än, säg 100 år, vilket är mycket gammalt ändå.
Dels tror jag inte att det funkar biologiskt att bli mycket äldre än 100 år; om man inte skulle mixtra med genteknik, vilket jag ändå inte tror kommer att fungera (någonting med ändarna på DNAsträngen, telomerer tex).
Dels tror jag att nutida och framtida generationer är utsatta för mycket mer miljöproblem, kemikalier än tidigare generationer -vilket gör att vi inte kommer att bli äldre än de som är födda i början av 1900-talet, snarare tvärtom, vi kommer inte att bli lika gamla som de.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home