Sunday, June 15, 2008

Fördomar och nationalism

Ja, detta med nationalism är inte ett nytt ämne. Det finns saker som händer omkring mig, som får mig att tänka till. Och jag vet inte alltid om jag ska skratta eller gråta. Jag såg fotbollsmatchen i EM på tv mellan Sverige och Grekland. En av kommentatorerna säger efter matchen ”Åh, i dag är jag stolt över att vara svensk!” –Va, men det är inte du som har gjort målen, får jag lust att säga. Sedan talade jag med en man från Kurdistan. Han berättade för mig att, Alla kurder är snälla. Va, säger jag –men så kan du inte säga… Sedan läser jag i Friskis och Svettis tidning, en yogi som uttalar sig (han är någon slags mästare i yoga), ”I Indien är alla som en stor familj”. Va, hur kan han säga så, och han säger sig vara upplyst han om någon borde väl veta.

Det är lätt att generalisera och dra alla människor över en kam. Men ofta är det fel, fördomsfullt och kan gå över gränsen och bli obehagligt och, ja rasistiskt.

En sportkommentator säger även en lustig grej, han säger att någon spelare gav uttryck för ”svensk stålvilja”. Va, svensk stålvilja, vad är det, det har jag inte hört talas om. Rysk stålvilja, japansk stålvilja, libanesisk stålvilja… Nog för att man brukar tala om finsk sisu, typ envishet, uthållighet, kampvilja -men svensk stålvilja? Ja, det skulle behövas för att omkullkasta regeringens planer på en ny FRAlag, där FRA tillåts att övervaka svenska invånares e-post, sms, telefonsamtal. Vi får se vad som händer på onsdag, då omröstningen i riksdagen sker. Jag hoppas verkligen att denna lag inte tas i bruk.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home