Monday, March 10, 2008

Absurd tillvaro

Som mycket yngre än vad jag är nu, brukade jag dras till dokumentärprogram om Ryssland. Ja, jag vet inte varför. Men så var det. Ofta skildrades en hård tillvaro, där människor behandlas som slavar. Kulturen däremot, blomstrade.
Det absurda i tillvaron behöver jag inte söka efter så långt bort. Inte nu längre. Arbetslivet i Sverige, är i mina ögon helt underligt. Underliga koder. Stelbent. Skitsnack på arbetsintervjuer. Plattityder och klyschor i platsannonsen. Detta att antingen är du inne, eller så är du ute. Portkoder till arbetsplatsen, är du med eller inte? Examina, har du rätt examina, eller inte? Se till att inte bli ovän med din arbetsgivare, du kan ju behöva referenser senare. Linjära CV:n.

2 Comments:

Blogger Hunden said...

letar du också efter jobb precis som jag?

1:41 AM  
Blogger Camilla said...

Ja, det kan man säga att jag gör.
Förstår inte att det ska vara så svårt, eller vad säger du?
Antingen har man ett heltidsjobb och är "instängd" den mesta tiden, eller så är man någon slags frilansare och får leva på smulor, typ. Ja, ja...

8:07 AM  

Post a Comment

<< Home