Friday, June 14, 2013

Arkitektur

Arkitekten Gert Wingårdh, har fått rita många byggnader i Stockholm, och nu i Kivik, i skåne mm.
Han ritar stora kolosser som är svarta på utsidan, ingen stil, inget kul, bunkeraktigt. Alltså, jag blir skrämd, när jag ser dessa byggnader. Varför "smutsa ner" den offentliga miljön, med sådan arkitektur? Jag blir deprimerad, av sådana byggnader. Wingårdh har ingen stil, enligt min smak. Sluta anlita denna arkitekt på större offentliga platser! Han passar mer i det forna Sovjets arkitektur eller något sådant. Usch. Fram för mer harmonisk, kraftfull, färgglad, fantasifull, elegant arkitektur tex.! Arkitektur som känns mer mänsklig, i stället för monstruös, och som gör en glad i stället för deprimerad.

Det är inte så lyckat att vara arkitekt av ego-skäl, om man saknar talang -då man påverkar många människor med sina verk/byggnader. Medborgarna ska ju få se dessa byggnader på nära håll, dagligdags, i åratal framöver. Det innebär ett samhällsansvar; att man gör så att medborgarna trivs/mår bra på de här platserna i det offentliga rummet.

Det här gillar jag tex. :
Slottet i Uppsala -rosa, ligger uppe på en kulle -vackert, harmoniskt
Turning Torso i Malmö -förmedlar kraft, är fantasieggande
Stora torg, med uteserveringar runt, där man kan ha politiska demonstrationer -förmedlar rymd, människor man mötas, folkliv i tex. Malmö, Madrid.
Trafalgar Square i London, med en massa fontäner, trappor, stora skulpturer -svalka i sommarhettan, kraft från lejonskulpturer bla, folkliv.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home