Friday, March 01, 2013

Jorda-balans-konstnär Hill

Jordning. Att "jorda" kroppen. Det har jag haft svårt för...
Jag kan vara rätt "flygig", uppe i det blå och rastlös.
Jag vet att yoga kan vara en bra grej, för att jorda sig. För att rensa huvudet, så att det blir tomt på tankar och man får sinnesfrid.

Jag hörde att målaren Carl Fredrik Hill, som är en av Sveriges bästa konstnärer enligt mitt tycke. Han blev ju sinnessjuk, vid endast 29 års ålder. Han var i Frankrike och målade i flera år, och målade som en galning. Vackra bilder på landskap, träd, floder, grustag etc. Målningarna han gjorde då, under sin sk friska period, är helt underbara, vackra färger, rörelser, geometri. Jag kan tycka att de är väldigt harmoniska, rogivande, känsliga. De är målade med en känslighet och ett öppet hjärta. Sedan mot slutet av perioden i Frankrike blev han tydligen som besatt och manisk. Han stängde in sig, och gick ut och målade emellanåt. Sedan kom han in på mentalsjukhus ett tag.

Tänk om Hill i unga år hade börjat med tex yoga. Så att han kom ner i kroppen, och inte var så mycket uppe i det blå, att han blev galen. Om man går ut i tex. naturen och ser allt in i minsta detalj, sinnena är påkopplade för fullt -det kan vara underbart, berikande; men det kan också göra att du blir stressad, tappar ditt jag.
Allt handlar ju om balans, i livet.
Hill hade ju sinne för balans, det räcker med att se på hans tavlor från hans friska period, för att se det. Men, sedan blev det fel...
Om Hill utövat yoga, då hade han kanske inte blivit sinnessjuk sedan?
Det är i och för sig flera saker som spelar in, än det. Men, ändå, vem vet?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home