Monday, February 04, 2013

Grupp

Människor som gör någonting tillsammans, i grupp. På jobbet, i skolan, på fritiden etc.

Jag såg en musikgrupp bestående av bara tjejer, på tv en gång. De spelade finstämt, var ljusa och goda. Så var det en av tjejerna som jag inte tyckte hade ett taktsinne. Hon spelade och sjöng med yviga gester, i otakt, omusikaliskt.
Det hade varit en sak, om hon stod själv och gjorde det. Men, nu stod hon i en grupp med andra musiker. Vilket gjorde att hon "förstörde" musikaliteten/känslan i musiken/uppträdandet, som de andra försökte skapa. Jag blev riktigt förbannad, kommer jag i håg.

Varför var hon där, och tog plats? Trodde hon att det var ett dagis, en terapiverksamhet? Kunde hon inte göra det hon var bra på, i stället? Om hon var bra på att baka bullar, så skulle det vara bra om hon gjorde det, i stället.

Samtidigt, jag gick på en dansklass. Jag och en tjej gick åt sidan, för att öva in en rörelse. Jag hade svårt att koncentrera mig, då och var trött, på något sätt. Då sa danslärarinnan snabbt, att vi skulle byta partners. Hon såg att den andra tjejen som hade en hög energi och var koncentrerad, blev understimulerad och stoppad, av min sk låga energi.
Jag blev lite ledsen, men förstod samtidigt att det är ingen idé att hålla på, om inte energierna passar i hop.

Det är samma sak som de säger på danskurser med pardans, när man byter danspartner hela tiden. Byt! Det är en väldigt bra grej. Med vissa partners funkar man inte bra i hop med, och då går det långsammare med att lära sig stegen etc. Medans med andra, går det lätt, det går som en dans!
På en salsakurs jag gick en gång, kommer jag i håg att den eldige dansläraren sa Byt!, typ hela tiden. Vi hann inte dansa en låt klart med en partner, -nej, det skulle bytas efter typ någon minut. Venga! en väldig ruljans, ett väldigt tempo! Det var kul!

Här hann det aldrig bli någon "stagnerad" energi, sakerna skulle "hållas i gång".

0 Comments:

Post a Comment

<< Home