Wednesday, January 02, 2008

Språk i jobbannons

Jag hakar upp mig på meningar i platsannonser, blir så trött.

ett brett kontaktnät inom forskarvärlden är ett krav.
Rätt person är social med god förmåga att hantera externa kontakter

Detta står i en platsannons för ett arbete på Kemikalieinspektionen. Det står att de vill att man ska kunna ditt och datt, fakta och ha den och den examina. Hittills är jag med, det är ju ett faktabaserat arbete med tillståndsprövningar. Men detta att det är ett krav att man har ”ett brett kontaktnät inom forskarvärlden”. Vad menar man med det? Det är oklart, otydligt, enligt mitt sätt att se. Att man kan ringa en professor mitt i natten, att man är gift med en, att man fikar med en grupp doktorander en gång i månaden som man forskade tillsammans med? Om man är ovän med någon, man är faktiskt inte sams med alla, men man är vän med fler än man är ovän med, kan man hoppas.

Det låter så neutralt och blodfattigt detta, att ha ett brett kontaktnät. Jag gillar det inte. Det är som att livet, liksom kommer på undantag, framför ett sk extrovert arbetsliv, där man ska ha breda kontaktnät, oavsett om man har något gemensamt med personer eller inte -som en robot.

Einstein och Bohr, de träffades på något vetenskapligt möte. Var väldigt osams under vissa tider. De hade olika uppfattningar om atomens uppbyggnad. De var engagerade för att inte säga passionerade –inte något kallt, neutralt ”Jag har ett brett kontaktnät”. Fånigt, så det förslår.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home